Pages

Friday, October 21, 2011

Kasut Penguin dan Alfio Raldo

Setelah berjaya mengumpul duit belanja sekolah campur dengan duit raya lagi,aku nekad  ke pekan untuk angkat satu beg silang tepi dengan kasut Penguin.

   Hari Sabtu,hari bebas untuk aku.Aku siap-siap bagai macam nak ke majlis kerja kawin.Kasut Alfio Raldo abang aku di rembat untuk di gayakan dengan stail baju T-shirt berkolar aku yang depan dimasukkan belakang di keluarkan dari seluar.Rambut berminyak di sikat tepi memang adalah gaya yang paling sesuai masa tu.Waktu di mana lagu Sejarah Mungkin Berulang hari-hari main kat radio bas sekolah.

  Hujan mulai reda,perjalanan ke bus stop sangat memenatkan,tak jauh cuma 3 Km..3 Km????
 Bus stop hanya ada di sebelah jalan besar.Rumah aku lak kat tengah-tengah kampung.

  Si budak Wan Boncit dah mencengihkan muka kat tiang bus stop.Celaka,dia dah sampai sebab bapak dia hantar naik motor.Becak atau bahasa bandarnya di sebut lopak air di lompat sehabis gaya.Melepaskan lelah sambil curi-curi hisap rokok di sebalik tiang,orang kampung lalu goyang-goyangkan tangan untuk mengaburi mata dorang dari nampak asap rokok.Padahal mulut menghembus asap.kantoi di situ.

 Bas SPT lambat lagi,badan dah melengas.Wan dah ready sebatang  marker pen nak tulis 'I Love U Timah' kat belakang kerusi bas.Rokok dah lama setel,Bas Wak Muslim tak sampai lagi.Sambil menunggu bagai orang sasau,batu-batu kat tepi jalan aku buat hilangkan boring baling kat dalam becak yang aku elak tadi.

  Pluupp,pluppp,pluuuppp..

 Dari jauh aku nampak bas yang perlahan macam kura-kura tu menuju ke tempat aku menunggu,aku berdiri belakang becak siap sedia nak naik bas.Duit syiling di genggam kemas.Rambut di kemas-kemaskan.Dada di tegapkan kot-kot ada awek kampung sebelah kat dalam bas tu.

*      *     *      *

 Bas dah lama gerak,aku masih duduk di kerusi Bus stop sambil menggelap air mata.Kibas-kibas baju.Kasut di cabut,stoking di perah ke dua-dua belah.Kotak mancis kayu dibuang kat tepi.

      PUNKJUNKMAN
....

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...