Pages

Friday, February 18, 2011

AKU+ROKOK=MENYESAL......................



Halooo,aissh,rokok,rokok...rokok...rokok.....
sepanjang  idup pengorbanan paling besar aku adalah beli rokok...mana taknya,dari zaman aku form 1 dah jadi smoker tegar...dua hari sekotak,campur tolak darab bahagi,tak ke banyak duit aku abis kat rokok..tu la pengorbanan..kadang pikir nak gak benti,boleh berenti tapi berenti beli la..hnsffffff...keluar hang up times square rokok,mid valley rokok.Giant pun merokok gak..pergi carrefour pun sama....mesti pas mkn cari tempat rokok...
permulaan aku merokok masa aku lepak kat tepi sungai kat kampung aku dulu,Form 1..atas desakan member2 la aku terjebak nie..biasa la budak baru nak UP masa tue,mestila kena campur2 ngan Sarip si samseng kampung dusun,Farouk gagak itam,Azroy Gila2 remaja,...mandi sungai,memang syok,layannn...
kalau boleh dari pagi sampai petang tak mau naik,tapi memandangkan semua anggota dah kecut kenala naik atau keluar dari sungai tue..
Kisah terjebak nie,masa naik dari sungai  la Farouk tegur aku,
"woi der,nak rokok tak,sejuk sioot,nah ambik sebatang,...tak pe aku belanja."sambil menunjukkan muka ikhlas dan sucinya masa dia nak hulur rokok kat aku...
aku sound lembut jer,tak pe la,aku tak isap rokok sambil dalam hati bebunga2 nak rokok tue.(Farouk ofer rokok tue,gila  ke tak nak ambik,benda free,lekkk dulu)
Dia pun desak aku,nah la,nah la...aku pun sapu tanpa segan silu,sambil mintak mancis kayu kat tangan dia,terus bakar,terus isap....(dengan senyuman bangga dilemparkan kat farouk)
pastu,ooohhoookk,ohoookk,batuk macam nak tercabut anak tekak,.......biasa la baru isap rokok,..semua duk bahan and gelak kat aku....
walau batuk aku abis kan gak rokok tue,hahaha,dalam hati kecil berkata"aku dah besar,dewasa"
dua tiga empat lima hari gak aku dapat rokok free atas simpati kawan2.
Dalam selang minggu berikutnya,Sarip lak bagi Task kat aku,"Der,ko bawak moto aku,ko gi kedai cik samat juling,belikan rokok"
Sarip  ni 'kerek' ckit,aku dengan paksa relanya,pergi  gakla...masa tu pikir kebaikan gak belikan rokok tue,nanti mesti Sarip bagi aku sebatang...hahaha..terus berubah ikhlas hati aku belikan rokok tue...
balik dari kedai cik samat juling yg punyai anak dara mantap tue,cutting saloma,...aku pass la kotak dunhill 7' kat Sarip,Sarip just say trimass der..terus start motor,blah gitu jer tanpa bagi aku upah atau tidak pun rokok sebatang...(lu bikin gua panas la)
tomorow,aku kluar la petang2 ngan dak2 yg disebutkan di atas dan kawan2 yg sama baru nak UP macam aku,pas balik sekolah agama.siar2 pusing kampung,...
dah puas punya pusing,kitorang lepak la port kat tepi jalan,sambil parking motor tongkat dua..
aku gi jumpa Sarip mintak rokok sebatang,dia terus bagi aku,bkn bagi rokok,.tapi bagi ayat..
"der,ko nak isap rokok ko belilah,jgn nak 'paw' orang jer..agak2 la,hari2 rokok nak free!!"
selepas kes tu aku terus nekad dan tanam azam untuk aku beli rokok sendiri..sampai la sekarang..
aku memang tak pandai dan malu bila aku minta kawan aku rokok,nak tak nak aku mesti beli sendiri...duit untuk makan pun abis kat rokok,duit motor abis kat rokok..duit nak beli kasut adidas ori pun dah lari kat rokok...last2 beli kasut adidas kat uptown...
rupanya azam dan nekad yang aku tanam masa zaman aku kecik dulu,SALAH....
Sekarang aku dah jadi seorang smoker tegar,dan tak boleh di stop kan lagi...Kesilapan yang memang silap la....


sekian,kenari......

2 comments:

  1. kesilapan yg bole diperbetulkan....nak n xnak je...pokoknye pada diri sendiri....betol x der???

    ReplyDelete
  2. ermmm..baru ika tahu~~haha~~btol tu..manusia bole berubah if diri sndiri yg nk berubah..org lain xmmpu utk ubah diri kta sndiri hnya nasihat :)tp utk melakukan perubahan bkn mudah,take a time n kene la istiqamah~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...